StartsidenTips og rådProff

- Gi kunden realistiske forvetninger


 

Klar for vinteren?. Vi har snøskuffer. Se utvalget her!


 

Byggmester Stian Hulback har gjort seg mange erfaringer med energioppgradering av eldre hus de siste året. Hans råd til andre håndverkere er: Gi kunden realistiske forventninger, både til pris og hva de kan forvente for den prisen. – Det er svært mange fallgruver å gå i, både for boligeieren selv og for deg som byggmester, forteller han.

Hulbachs selskap Sats Bygg i Drøbak fikk i oppdrag å TEK 10-oppgradere Toni Solbakk og familiens hus fra 60-tallet. Med hjelp fra Enovas støtteordninger til energieffektiviserende tiltak fikk familien fra Sofiemyr i Akershus mulighet til dette. Nå er arbeidet stort sett ferdig og begge parter – både boligeieren og byggmesteren – har gjort seg verdifulle erfaringer. Stian Hulbach har vært opptatt av å ivareta begge parters interesser:

– Som byggmester må jeg bekle meg flere hatter. Kunden ønsker gode råd og trygghet for at prosessen ikke byr på ubehagelige overraskelser. Samtidig ønsker de en god pris. Her finnes det mange fallgruver som kan by på utfordringer både for kunden og meg, sier han.

Totalentreprise er dyrt, men sikkert

– Det beste er en totalentreprise, altså at byggmesteren koordinerer alle aktørene i byggeprosessen, elektriker, rørlegger, snekker og murer. Da slipper kunden å bekymre seg for den biten, men de må belage seg på at det koster. Gjerne 15-20 prosent ekstra i administrasjonsgebyr. Koordinering og administrasjon tar betydelig med tid. Dette er ofte en kostnad kunden vegrer seg mot. Han mener likevel at det aller viktigste er å gi kunden realistiske forventninger.

– Ofte samsvarer ikke kundens forventninger med hva man får til prisen man er villig å betale, eller at de selv må stå for koordinering og administrering. Det kan være krevende både tids- og ressursmessig. Her kan ENOVA-støtten komme godt med. Når man ønsker et hus som oppfyller kravene til TEK 10, kan støtten være en gulrot. Slik prisnivået på eiendom har utviklet seg i Oslo og omegn, opplever mange at de ikke har råd til ytterligere oppussing etter kjøp. Jeg skulle vel strengt talt ønske at støtten var rausere – enten i form av utbetalinger eller andre løsninger, som for eksempel skattefritak ved energioppgradering, sier Hulbach.

– Glad vi oppgraderte

Toni Solbakk er fornøyd med oppgraderingen av huset, men er usikker på om hun hadde gått i gang med prosjektet hvis hun visste sluttsummen før oppstart.

– Nei, jeg tror ikke det. Jeg hadde nok tenkt at jeg ønsket å gjøre andre ting på huset. Siden huset er fra 60-tallet ble vi rådet til å utarbeide en energirapport. Denne gjorde det enklere å velge hva vi skulle gjøre. På bakgrunn av rapporten fikk vi laget et anbudsdokument. Etter å ha fått svar på anbudet og snakket med banken, så vi at dette ville koste oss 2000 kroner ekstra i måneden i renter og avdrag, etter støtte fra ENOVA og med betydelig lavere energiutgifter. Den summen kunne vi leve med, særlig når man sitter igjen med et hus som oppfyller TEK 10-standard. Vi mener å ha fått et helt nytt hus, sier Solbakk.

Alt i alt er hun godt fornøyd med både prosess og resultat, men savner litt bedre brukerstøtte fra Enova under søknadsskrivingen.

– Jeg opplever at Enova kunne vært noe bedre på søknadsskjemaene. Jeg brukte åtte, ni timer på å fylle ut skjemaet. Det var ikke intuitivt nok hvordan dette skulle gjøres, og til slutt var jeg nødt til å kontakte Enova for å få hjelp.

– Men, det skal sies: Pengene kom raskt inn på konto. Det var bra, smiler Solbakk.

GODE RÅD

Tre gode råd fra huseierne:

  1. Det er en stor fordel å benytte en byggmester som behersker energioppgradering, kan skrive ENOVA-søknad, lager avtaler, skriver kontrakt og som har orden på papirer.
  2. Legg vekt på god kommunikasjon under hele prosessen. Det inkluderer byggemøter hvor både gravere, snekkere, elektrikere, rørleggere og byggmesteren setter seg ned og koordinerer prosessen.
  3. Vi tok en stor del av ansvaret for koordineringen av prosjektet. I etterpåklokskapens lys ser vi at byggmesteren gjerne kunne fått den oppgaven. De kan mer om prosessene og kjenner bedre til rekkefølgen de forskjellige arbeidene bør komme i. Vi brukte lenger tid på dette enn det en profesjonell prosjektleder ville gjort. Dette gir også muligheter for mersalg for byggmesteren og det gir trygghet og forutsigbarhet. Det koster mer, men det går smidigere og raskere. For eksempel slipper man i samme grad å ta seg fri fra jobb for å koordinere håndverkerne i arbeidstiden.

 

 

Aldri mer «løses på byggeplass»! Byggmakker

Aldri mer «løses på byggeplass»!

11.11.2019

Med helproffe tekniske tjenester levert av Byggmakker Team Proff vil prosjekteringsarbeidet ditt få en helt ny dimensjon.

Proffkunder med papirene i orden Byggmakker

Proffkunder med papirene i orden

31.10.2019

Det stilles strenge krav til dokumentasjon i norsk bygg- og anleggsbransje, samtidig som konsekvensene kan bli alvorlige hvis du ikke har alt på stell.

Bruker BM Portalen fordi det er lettvint Byggmakker

Bruker BM Portalen fordi det er lettvint

21.10.2019

Rørosbedriften Kjellmark sparer mye tid på å legge inn varebestillinger og hente ut dokumentasjon fra Byggmakkers smarte nettløsning for proffen.

Lærlinglekene: Den neste generasjonen  Byggmakker

Lærlinglekene: Den neste generasjonen

04.10.2019

Når Lærlinglekene blir arrangert i Trondheim, er det for å knytte kontakter mellom den nåværende og den neste generasjonen håndverkere. – De er fremtiden vår, sier proffselger.