StartsidenTips og rådProff

Mye mer enn bestilling av varer

 

Vi har for tiden stor pågang på trelast og kan derfor ikke garantere riktig beholdning på trelast.
Det anbefales oppmøte i varehuset for riktig tilgjengelighet av trelast varer. Nettbutikken og varehuset kan ha avvikende lager grunnet pågående plukking.

Morten Larsen hos Tømrermester Arnstein Sørgård var først noe skeptisk til at BM Portalen ville fungere så mye bedre enn bestilling via e-post og telefon. Nå vet han at portalen inneholder langt flere funksjoner enn varebestilling.

Med byggeprosjekter i hele Trondheimsregionen er det mye logistikk å holde styr på hos Tømrermester Arnstein Sørgård. Vi spurte Morten Larsen, fagarbeider og bas i selskapet, om hans erfaringer med BM Portalen.

– Etter å ha brukt portalen i halvannet år ser jeg at løsningen tilbyr mye mer enn varebestilling. Fremfor holder den orden og oversikt og i dag skjer nesten alle materialbestillinger gjennom BM Portalen.

Hvilke funksjoner bruker du mest?
– Foruten bestillingsfunksjonen brukes søkefunksjonen flittig. I tillegg er historikken over kjøpte varer og dokumentasjon viktig.

Hva er du mest fornøyd med?
– Noe jeg setter pris på er at ordren blir så raskt behandlet, inkludert at ordrebekreftelsen med priser kommer så kjapt. Dette er viktig for regnskap. Videre er det nyttig å sjekke priser, også med rabatter. En annen funksjon jeg vil fremheve er søkemuligheten på NOBB nr. og ikke minst at det står hvilket varehus som har varen. I Trondheimsområdet har Byggmakker flere varehus og da er det viktig å unngå bomturer.

Har du noen eksempler på hvordan portalen hjelper deg i hverdagen?
– Hvis jeg skal bestille varer om noen dager kan jeg legge varene i handlekurven på forhånd, uten å bestille. Varene forsvinner ikke fra handlekurven selv om jeg logger av. Det gjør at jeg kan supplere handlekurven med flere varer før endelig bestilling. Jeg liker også kommentarfeltet hvor du kan spesifisere bestillingen; for eksempel at varen må leveres med lang kran.

Har BM Portalen effektivisert noen prosesser for deg?
– Alt rundt dokumentasjon er mye enklere ved at alle varer ligger inne i prosjektet med spesifikasjonene. Det er også enkelt å hente ut eksempelvis FDV. Alle disse prosessene var tidkrevende før. Vi har ikke regnet på det men vi sparer utvilsomt mye tid.

Hvor viktig har portalen blitt for dere?
– For måten vi jobber på er BM Portalen fundamental. Jeg håper derfor på flere funksjoner etter hvert, men vi proffer er også avhengige av tilgjengelige og dyktige proffselgere som hjelper til med logistikk og varer. Portalen er – og må forbli – et supplement til proffselgerne på varehusene.

Treterrasser på terreng Byggmakker

Treterrasser på terreng

15.06.2021

Byggforskserien har revidert anvisning 517.111, som omhandler terrasser av tre i flukt med bakken eller direkte over terreng. Anvisningen kan også være aktuell for tregulv på balkonger og takterrasser.

Revidert om yttervegg av bindingsverk Byggmakker

Revidert om yttervegg av bindingsverk

15.06.2021

En revidert anvisning i Byggforskserien om oppbygging av yttervegger med bindingsverk av tre, beskriver materialer, varmeisolasjon og tettesjikt. Her får du veiledning i montering av isolasjon, vindsperre og dampsperre.

Bli ekspert på gipsplater  Byggmakker

Bli ekspert på gipsplater

04.03.2021

Du som er håndverker, vet at ulike rom krever ulike konstruksjoner – men visste du at det finnes ulike gipsplater med ulike egenskaper? Vi har tatt for oss fem helt forskjellige produkter fra Norgips.

Derfor er jeg Fiks Ferdig-partner  Byggmakker

Derfor er jeg Fiks Ferdig-partner

02.03.2021

Snekker Evensen har mer enn hundre Fiks Ferdig-oppdrag på CVen. Les videre og finn ut hvorfor han tar flere av oppdragene sine i samarbeid med Byggmakker.