StartsidenTips og rådProff

Advokatens tips ved tvister


Sjekk ut hvilke varer som er på kampanje her!


 

 

Uklare kontrakter kan føre til krangel og i verste fall ende i retten. Virke-advokat Anders Aasland Kittelsen har følgende tips for å unngå konflikt med oppdragsgiver.

Anders Aasland Kittelsen er forretningsjuridisk advokat hos Virke. Han har nærmere ti års erfaring , også som advokat hos advokatfirmaet Schjødt. Han har sett mange konflikter mellom håndverkere og kunder.

– Det er viktig for håndverkeren å være forberedt på at konflikter kan oppstå, og å opptre riktig når tvisten først er et faktum. De fleste kan komme til å oppleve dette i løpet av sitt yrkesliv, sier Kittelsen.

Betalingstvister på topp
– Det er mange typer tvister ute og går, men noen er vanligere enn andre. Den vanligste tvisten vi ser er nok uenighet om betaling. På andre plass kommer uenighet om hvorvidt den jobben som er gjort er god nok. Så kommer konflikter fordi kunden mener at arbeidet er forsinket på en tredje plass, fortsetter han.

– Den vanligste kimen til konflikter er at regningen har blitt høyere enn prisoverslag. Her er det viktig å være klar over at det nylig har falt en dom i Høyesterett som er svært streng, og i forbrukerens favør. Den går veldig langt i binde håndverkeren til overslaget sitt, og stadfester at prisoverslagsregelen slik den står i bustadoppføringsloven og håndverkertjenesteloven står støtt: Du kan uansett ikke fakturere mer enn 15 prosent utover avtalt pris, forklarer han. Tilleggsarbeider kommer selvsagt i tillegg.

Ha en ryddig avtale
Hans råd er derfor at man som håndverker tar veldig klare forbehold i de situasjoner hvor de ikke er sikre på omfanget av jobben, og at man er nøye med å skrive hva som er inkludert. Et overslag skal bare gjelde det man har gitt pris på, og tilbudet skal bare inneholde det man skal levere.

– Avtaler overfor næringsaktører er annerledes enn avtaler med privatpersoner. Ved forretningsavtaler er det full avtalefrihet, mens avtaler med privatpersoner er underlagt forbrukerlovgivningen. Det betyr bustadsoppføringsloven, håndverkertjenesteloven eller forbrukerkjøpsloven. Ofte er det sånn at tvister fortoner seg mye mer dramatisk for privatpersoner enn for bedrifter – og også mer dramatisk enn det gjør for håndverkeren. Det er gjerne snakk om mye penger for en privatperson, og det er følelsesmessig betent når det dreier seg om eget hjem. Minn deg selv på det, sier han.

Når konflikten er i gang
Hvis tvisten først skulle være et faktum, har den erfarne advokaten en huskeliste:

  • Vær profesjonell, saklig og høflig så vel muntlig som skriftlig.
  • Ikke send e-poster når du er sint. Vent én dag med å svare.
  • Vurder om det finnes løsninger som ikke innebærer å eskalere konflikten.
  • Rådfør deg med en objektiv tredjepart. Det kan være sjefen din, en kollega eller en venn. Vi i Virke yter også denne typen rask rådgivning per telefon til våre medlemmer.

Noen ganger er det likevel ikke til å unngå at man må ta juridiske skritt.

– Det kan være tilstrekkelig å få en advokat til å sende et brev. Det signaliserer at du er villig til å bruke litt ressurser på dette. Advokaten er også ekspert på å identifisere og fokusere på tvistens egentlig kjerne, og vil også kunne se om du har en god eller dårlig sak. Forblir tvisten uløst, blir neste skritt forliksklage eller rettslig stevning. Heldigvis løses de fleste tvister før de ender her, avslutter Kittelsen.

Mindre punsjing neste gang du bestiller byggevarer? Byggmakker

Mindre punsjing neste gang du bestiller byggevarer?

27.03.2020

Forbedringene som har blitt gjort i BM Portalen det siste året, har gitt mange av proffkundene til Byggmakker gode gevinster. Integrasjon med kalkulasjonsprogrammer og et nytt BREEAM-filter er noen av funksjonene som skal gi deg en mer effektiv hverdag – hver dag!

Kraftig vekst i BM Portalen: Proffen vil bestille selv! Byggmakker

Kraftig vekst i BM Portalen: Proffen vil bestille selv!

06.01.2020

Byggmakkers skreddersydde nettjeneste for proffen har fått mange nye brukere i 2019. Enda enklere varebestilling og tilgang til informasjon og dokumentasjon gjør hverdagen mer effektiv.

Håndverkere ekstra utsatt: – Det kan få store konsekvenser Byggmakker

Håndverkere ekstra utsatt: – Det kan få store konsekvenser

27.11.2019

– Vi ser veldig mye skader i håndverkerbransjen. Ikke fordi de gjør en dårlig jobb, men fordi en feil kan få veldig store konsekvenser, sier Harald Holm Glad, fagansvarlig for ansvarsforsikring i Gjensidige.

Aldri mer «løses på byggeplass»! Byggmakker

Aldri mer «løses på byggeplass»!

11.11.2019

Med helproffe tekniske tjenester levert av Byggmakker Team Proff vil prosjekteringsarbeidet ditt få en helt ny dimensjon.