StartsidenTips og rådProff

Mindre punsjing neste gang du bestiller byggevarer?

Forbedringene som har blitt gjort i BM Portalen det siste året, har gitt mange av proffkundene til Byggmakker gode gevinster. Integrasjon med kalkulasjonsprogrammer og et nytt BREEAM-filter er noen av funksjonene som skal gi deg en mer effektiv hverdag – hver dag!

Med hele 7 000 registrerte brukere og rekordmange bestillinger foregående år, hersker det liten tvil om at proffen har fått øynene opp for BM Portalen i det siste. På årets Byggmakker Forum på Gardermoen huket vi tak i tre karer som på forskjellig vis fått erfare hvordan bestillingstjenesten kan være til hjelp: En daglig leder i en håndverkerbedrift, en proffselger fra Byggmakker og en digital prosjektleder fra hovedkontoret som har ansvar for å videreutvikle tjenesten.

Som daglig leder i GL Bygg AS i Namdalen, har Arne M. Galguften brukt BM Portalen til bestilling over lengre tid, og har gode erfaringer:

– For oss er det viktig at vi har gode prosesser rundt dette med bestilling av varer. Faste rutiner. Vi ønsker forutsigbarhet for å få en god flyt på byggeplassen – og få de rette varene til rett tid, sier Galguften.

Han forteller videre at det er flere av deres ansatte som gjør bestillinger i BM Portalen, enten det er BAS, formann, riggansvarlig eller andre, og at de dermed kan bestille akkurat de varene de trenger og få dem levert nøyaktig når det passer dem. I tillegg trekker Galguften frem som en stor fordel, at de ikke er avhengige av at proffselgeren til Byggmakker er på kontoret eller kan ta telefonen for å kunne legge inn en bestilling. De gjør det heller når det passer dem.

BRUKER PORTALEN: Arne M. Galguften, GL Bygg AS

Henter over handlelisten

I BM Portalen kan du enkelt hente over informasjon fra kalkulasjonsprogrammene som brukes hyppig av mange håndverkerbedrifter. Det innebærer altså at du med noen få tastetrykk kan kopiere over en liste med de materialene programmet har beregnet at du trenger, se over at alt stemmer og trykke bestill.

– Hvis du sitter og kalkulerer et bygg, så bruker du kanskje SmartKalk eller ByggOffice. Det betyr at du kan kalkulere hele bygget og hvor mye du trenger av de forskjellige materialene, og få et grunnlag som du kan kopiere inn i BM Portalen. Så slipper du å punsje’ inn alt manuelt, forklarer Brede Schreier, digital prosjektleder i Byggmakker.

Brede Schreier, digital prosjektleder i Byggmakker.

FORNØYD. Slike funksjoner, kombinert med at du får god oversikt over priser, informasjon og dokumentasjon som ligger inne i BM Portalen-systemet, bidrar i sum til å gjøre arbeidsdagen mer effektiv. Du ser for eksempel hvilke varer du har i beholdning, ordrehistorikken din, hva som ligger klart til levering og så videre bare ved å logge deg inn

Link

Miljøvennlige byggeprosjekter

I tillegg trekker Schreier frem en annen liten nyhet som kan blir nyttig fremover:

– Vi har gjort en liten endring når det gjelder miljødeklarasjon og miljødokumentasjon, ettersom det blir stadig mer fokus på dette i vår bransje. I BM Portalen har vi lagt til flere fasetter i søkefunksjonen som gjør at du kan filtrere søket ditt basert på varer som oppfyller ulike BREEAM-kriterier, sier han.

– Dette er kanskje for spesielt interesserte, men vi har i tillegg lagt ut egenerklæringsskjemaer for BREEAM slik at du har det lett tilgjengelig ved behov, legger Schreier til.

NYTT OVERSKUDD: Jørgen Sollie fra Overhalla bruker nå tiden på andre ting enn manuelle bestillinger.

Færre telefoner, tettere oppfølging

For proffleder Jørgen Sollie i Byggmakker Overhalla er det også tydelig at overgangen til en mer digital hverdag har gitt gode gevinster for flere av kundene. Samspillet mellom butikk og håndverker blir enda tettere når de slipper å bruke masse tid på enkle oppgaver som bestilling og dokumentasjon.

– Selv om vi blir mer digitale og mer effektive, så må vi uansett ha den tette relasjonen og kundekontakten. Kanskje kan vi hjelpe kundene med viktigere ting? Det å ha kapasitet til å være enda mer ute hos kundene og treffe leverandørene våre gjør at vi kan ligge litt mer i forkant og finne gode løsninger for proffen, sier Sollie.

– Kan vi hjelpe til med å finne de rette varene, de rette produktene og de rette tjenestene i stedet for å bruke mye tid på å skrive manuelle ordre, ta telefoner og skrive mailer, så er det en fordel både for oss og kundene. Det heng i hop alt i hop, avslutter han.

 

 

Fornøyd proffkunde:

Rørosbedriften Kjellmark sparer mye tid på å bruke BM Portalen

Link
Slik gir de kundene en enklere hverdag Byggmakker

Slik gir de kundene en enklere hverdag

12.11.2020

Våre proffselgere er lidenskapelig opptatt av det de gjør. Med stor fagkunnskap og engasjement hjelper de folk med å gjøre de riktige valgene i byggeprosjektene sine.

Arbeidstøyet som tåler «alt» Byggmakker

Arbeidstøyet som tåler «alt»

04.11.2020

Disse arbeidsklærne gjør hverdagen tryggere, enklere og mer komfortabel.

Inspirasjon: Bli en superproff på tak Byggmakker

Inspirasjon: Bli en superproff på tak

29.10.2020

Riktig valg av taktekking gir bærekraftige fasader som holder i mange tiår. Les videre og finn ut hvordan du avanserer fra utførende håndverker til inspirerende rådgiver.

Konservativ byggmester på nett med Byggmakker Byggmakker

Konservativ byggmester på nett med Byggmakker

01.10.2020

Byggmester Bjørnar Sæterhaug anser seg selv som konservativ i faget, men logger seg allikevel stadig inn i BM-portalen. Der henter han ut prisinformasjon, tekniske godkjenninger og annen dokumentasjon til ECO Nordlands mange ulike prosjekter.