Veksten fortsetter for Byggmakker og Onninen i første kvartal
Kesko Norge, som eier Byggmakker og elektrogrossisten Onninen rapporterer sterk vekst i alle selskaper i Norge i første kvartal. Byggmakker omsatte for 146,6 millioner euro i første kvartal, en vekst på 12,7 prosent, mens Onninen omsette for 67,5 millioner euro, en vekst på 13,7 prosent. Spesielt bra går det for privatmarkedet til Byggmakker-varehusene.
- Nordmenn fortsetter å ruste opp hus og hjem under pandemien, og det er ingen tvil om at vinteren ble brukt til å pusse opp hjemme. Veksten i privatmarkedet videreføres med full styrke i første kvartal, sier administrerende direktør for Kesko Norge, Hilde Kristoffersen.
Byggmakker omsatte for 146,6 millioner euro i første kvartal, en vekst på 12,7 prosent. Byggmakker Privatmarked hadde en vekst i omsetning på hele 27,4 prosent i mars sammenlignet med samme måned i fjor. Veksten er spesielt imponerende med tanke på at flere av varehusene flere steder i landet har vært stengt i lengre perioder, og fysisk handel ble erstattet med netthandel og Klikk og Hent i butikk.
- Kundene har vist både fleksibilitet og omstillingsevne, og vi ser en økning i netthandel på 148 prosent fra fjerde kvartal til første kvartal i år, sier Kristoffersen.
I løpet av perioden ble også Carlsen Fritzøe, som ble kjøpt i juli 2020, omprofilert til Byggmakker.
- Vi har i løpet av kvartalet omprofilert og skiftet logo på samtlige 25 Carlsen Fritzøe-varehus. Med et helintegrert selskap ser vi frem til å fortsette den fine veksten for Byggmakker, sier Kristoffersen.
De tre største salgsvinnerne hos Byggmakker i løpet av første kvartal 2021
Kristoffersen peker ut utstyr og materialer til oppussing i hjemmet som de største vekstvinnerne i privatmarkedet i første kvartal
- Veggplater
- Maling
- Laminatgulv
Onninen er markedsvinner
Elektrogrossisten Onninen leverte også et svært godt kvartal og er markedsvinner i første kvartal. Selskapet omsette for 67,5 millioner euro, en vekst på 13,7 prosent. Bransjetall fra EFO viser at bransjen vokser med 5,3% i samme periode.
- Vi har store ambisjoner og skal bygge videre på det gode momentet i årene som kommer, sier Kristoffersen.