StartsidenOm ByggmakkerNyheter

Byggmakker lanserer Lærlinglekene


Sjekk ut hvilke varer som er på kampanje her!


Byggmakker lanserer nå Lærlinglekene, hvor de skal heie frem alle som begynner som elev og lærling innenfor bygg- og anleggsteknikk. Målet er å styrke anseelsen og rekrutteringen til byggfagene. – De neste to månedene skal over 600 elever og lærlinger fra bygg- og anleggsteknikk over hele landet delta i en kunnskapsløype hvor de skal løse praktiske og teoretiske oppgaver fra våre viktigste leverandører. I tillegg får de en mulighet til å knytte relasjoner til viktige aktører i bransjen, sier Per Anders Ruud, salgssjef proff i Byggmakker.

Lærlinglekene gjennomføres hos 10 utvalgte Byggmakker-butikker over hele landet og starter 3. september i Elverum og avsluttes 14. november i Askim.  – Det virker som vi har truffet en nerve med Lærlinglekene når vi nå ser hvor mange påmeldte det er. Til arrangementet i Elverum har vi 80 påmeldte og i Bergen har så mange som 209 elever og lærlinger meldt seg på. De vil komme til et arrangement som er både underholdende, praktisk og nyttig. Og hvor våre viktigste leverandører på en lekende måte vil presentere praktiske og teoretiske oppgaver som er relevant for lærlingopplæringen. Lærlinglekene gjennomføres i tilknytning til trelasten hos butikkene til Byggmakker og alle elevene og lærlingene som deltar får en egen genser med egen logo for Lærlinglekene, sier Ruud.

Trenger å rekruttere til byggebransjen

Etter fem år med en svak økning i søkertallet til bygg- og anleggsteknikk var det i år bare 4188 som søkte seg til denne linjen i år, en nedgang på 362. Tilbake i toppåret 2007 var det hele 5714 elever som søkte seg til dette studiet. På den andre siden var det 3206 personer som søkte plass som lærling, altså 116 flere enn i fjor. – Jeg tror det uansett er enighet i hele byggebransjen om at vi trenger å styrke omdømme og attraktiviteten til byggfagene. Norske myndigheter har nå fokus på rekruttering til yrkesfagene. Vi ønsker derfor å bruke Lærlinglekene som en håndsrekning til våre proffkunder og storkunder som trenger og etterspør lærlinger. For Byggmakker er det forretningsmessig viktig at det finnes tilstrekkelig med håndverkere som kan utføre de oppgavene som våre forbrukerkunder i stadig økende grad etterspør. Vi ser at oppdragsmengden for våre eksisterende proffkunder øker i omfang og at privatkundene i mindre grad enn tidligere utfører håndverkerarbeid selv. De elevene som søker seg til byggebransjen har i hvert fall ikke problem med å skaffe seg jobb, sier Ruud.

Kommunikasjon tilpasset elevene

For Byggmakker har det vært viktig å bruke kommunikasjonskanaler som elevene og lærlingene kjenner igjen og bruker til daglig.  –  De får tilgang til en egen lokaltilpasset APP med informasjon om det lokale arrangementet. Det er også utviklet et eget snapchat-filter som kan brukes på de ulike stedene, slik at elevene kan dele bilder fra arrangementet med venner og kjente. Vi vil også bruke vår Team Proff Facebook-side aktivt for å spre informasjon om de ulike arrangementene. For våre proffkunder er jo dette også en mulighet for å bli kjent med fremtidige nye kolleger, sier Ruud.

Byggmakker skal heie frem alle som begynner som elev og lærling innenfor bygg- og anleggsteknikk

Per Anders Ruud fra Byggmakker gleder seg til presentere Lærlinglekene.

Her foregår lærlinglekene;

  1. september, Elverum
  2. september, Brobekk
  3. september, Lillehammer
  4. september, Lillestrøm
  5. september, Bergen
  6. september, Bodø
  7. september, Førde
  8. oktober, Steinkjer
  9. oktober, Trondheim
  10. november, Askim

For nærmere informasjon, kontakt:

Per Anders Ruud, salgssjef proff. Tlf: 924 89 090. E-post: [email protected] 

Byggmakker kåret årets leverandører Byggmakker

Byggmakker kåret årets leverandører

10.02.2020

I forbindelse med Byggmakker forum 2020 ble prisen for årets leverandører i 2019 utdelt. Av totalt nærmere 200 leverandører fra hele landet gikk seieren til ESSVE og Blåkläder. – Dette er en viktig pris for oss i Byggmakker. I et sterkt konkurransepreget marked er vi nemlig helt avhengige av å ha samarbeidspartnere som tenker helhetlig og som bidrar til å gjøre hverdagen til proffkundene våre mer effektiv og lønnsom, sier Bård Løkke, Commercial Director i Byggmakker.

Byggmakker Dokka  - Vant nasjonal kåring Byggmakker

Byggmakker Dokka - Vant nasjonal kåring

10.02.2020

I sterk konkurranse med 65 butikker fra hele landet gikk torsdag kveld Byggmakker Dokka til topps når de ble kåret til årets Byggmakker butikk. - Dette gjør meg ordentlig rørt, for det har vært et tøft år, men alle medarbeiderne har stått på både sent og tidlig for at kunden skulle få det de trengte. Nå fikk de lønn for strevet, sier en beveget Geir Nikolaisen, varehussjef hos Byggmakker Dokka.

Rigget for vekst Byggmakker

Rigget for vekst

07.02.2020

Kjedeselskapet Byggmakker Handel leverer et overskudd som er på linje med forventningene. Kjeden drives godt, og oppkjøpene av de tidligere medlemsbedriftene Skattum og Gipling i 2018 gjør at man har sikret et evighetsperspektiv på driften og kan fokusere på langsiktige utviklingstiltak som vil styrke kjeden betydelig. - Vi har bare sett begynnelsen av samordning og synergier som vil gi betydelige kundefordeler i årene som kommer, både for medlemseide- og egeneide byggevarehus, sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel.

Byggmakker med det største varehuset i «Skyen» Byggmakker

Byggmakker med det største varehuset i «Skyen»

07.02.2020

Netthandelen i Norge økte i 2019 med hele 13 prosent og selv om byggevarehandelen ligger litt etter andre bransjer så ble det i følge Nets solgt byggevarer på nett for 1,9 milliarder kroner i 2019. – Den digitale utviklingen, hvor det blir enklere å søke etter og handle byggevarer på nett kommer til å eskalere. Vi opplevde selv i fjor å øke omsetningen gjennom «klikk og hent» på hele 51 prosent, sier Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker.