StartsidenOm ByggmakkerNyheter

Byggmakker med det største varehuset i «Skyen»


Sjekk ut hvilke varer som er på kampanje her!


 

 

Netthandelen i Norge økte i 2019 med hele 13 prosent og selv om byggevarehandelen ligger litt etter andre bransjer så ble det i følge Nets solgt byggevarer på nett for 1,9 milliarder kroner i 2019. – Den digitale utviklingen, hvor det blir enklere å søke etter og handle byggevarer på nett kommer til å eskalere. Vi opplevde selv i fjor å øke omsetningen gjennom «klikk og hent» på hele 51 prosent, sier Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker.

Byggmakker har gjennom flere år investert mye ressurser i digital utvikling. Det har krevd involvering av hele organisasjonen, fra toppledelsen i konsernet til selgeren ute på trelasten.

– De som tror at digital utvikling bare er å sette opp noen nye maskiner og være mer aktivt på Facebook vil feile. Innføring av ny teknologi handler vel så mye om endring og endringsledelse. Og da må hele organisasjonen forstå behovet for endringen og inviteres til å delta aktivt. I Byggmakker har vi i tillegg vært ekstremt opptatt av å ha fokus på kunden og kundereisen. De fire siste årene har vi derfor klart å triple trafikken til byggmakker.no. Samtidig har vi kontinuerlig bedret hele kundereisen slik at vi har klart å øke inntektene betraktelig. Vi har fått god kontroll over trafikkflyten innad i nettløsningen og kan justere hvilket området av byggmakker.no vi ønsker skal ha høyest fokus. For eksempel har proff-sidene økt med 57% og kampanjesidene økt med 73% bare i løpet av 2019, noe som igjen har gitt god økning i salget, sier Wik-Dahl.

 

Lytt til kunden

Når trafikken og henvendelser øker, har det vært viktig for Byggmakker å ta vare på kunden i alle faser av kundereisen. Ifølge Wik-Dahl har Byggmakker blant annet utviklet et eget kundeoppfølgingsverktøy for å sikre en god opplevelse for de flere tusen årlige henvendelsene de får fra kundene.

– Vi tilpasser dessuten sidene dynamisk for i sikre mest relevant kommunikasjon. På forbrukersiden har vi det siste året oppnådd 30% flere brukere av byggmakker.no og 51% høyere «klikk-og-hent» inntekt. Dette har medført at vi har vært nødt til å flytte hele nettbutikken ut i «skyen» og som nå er det største varehuset vårt. Vi har også investert mye «bak kulissene» og vi begynner å bli veldig fornøyde med vårt hel-automatiske systemlandskap som bl.a. automatisk vedlikeholder hele produktkatalogen på godt over 100 000 produkter basert på analyser og læring. Vi har også jobbet godt sammen med alle våre leverandører for å få de aktivt engasjert, blant annet med å bruke NOBB-optimalt. 

 

Mer innovasjon

Frem til nå har Byggmakker-kjeden jobbet hardt med å lage en solid plattform. Nå er de skodd for og har startet arbeidet med mer innovative tiltak. – Det er litt for tidlig å lansere neste steg, men det skjer jo veldig mye spennende både internasjonalt og i Norge innen kunstig intelligens og maskinlæring. I tillegg ser vi foreløpig bare glimt av mulighetsrommet når det gjelder bruk av AR/VR, både rettet mot proff- og forbrukermarkedet. Det er spennende tider vi går i møte, for mulighetsrommet er stort, sier Wik-Dahl.

 

For nærmere informasjon, kontakt:

Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker
Tlf 992 14 006 eller e-post: [email protected]

Byggmakker kåret årets leverandører Byggmakker

Byggmakker kåret årets leverandører

10.02.2020

I forbindelse med Byggmakker forum 2020 ble prisen for årets leverandører i 2019 utdelt. Av totalt nærmere 200 leverandører fra hele landet gikk seieren til ESSVE og Blåkläder. – Dette er en viktig pris for oss i Byggmakker. I et sterkt konkurransepreget marked er vi nemlig helt avhengige av å ha samarbeidspartnere som tenker helhetlig og som bidrar til å gjøre hverdagen til proffkundene våre mer effektiv og lønnsom, sier Bård Løkke, Commercial Director i Byggmakker.

Byggmakker Dokka  - Vant nasjonal kåring Byggmakker

Byggmakker Dokka - Vant nasjonal kåring

10.02.2020

I sterk konkurranse med 65 butikker fra hele landet gikk torsdag kveld Byggmakker Dokka til topps når de ble kåret til årets Byggmakker butikk. - Dette gjør meg ordentlig rørt, for det har vært et tøft år, men alle medarbeiderne har stått på både sent og tidlig for at kunden skulle få det de trengte. Nå fikk de lønn for strevet, sier en beveget Geir Nikolaisen, varehussjef hos Byggmakker Dokka.

Rigget for vekst Byggmakker

Rigget for vekst

07.02.2020

Kjedeselskapet Byggmakker Handel leverer et overskudd som er på linje med forventningene. Kjeden drives godt, og oppkjøpene av de tidligere medlemsbedriftene Skattum og Gipling i 2018 gjør at man har sikret et evighetsperspektiv på driften og kan fokusere på langsiktige utviklingstiltak som vil styrke kjeden betydelig. - Vi har bare sett begynnelsen av samordning og synergier som vil gi betydelige kundefordeler i årene som kommer, både for medlemseide- og egeneide byggevarehus, sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel.

Stor test av byggevarehus: Byggmakker er best på kjøkken Byggmakker

Stor test av byggevarehus: Byggmakker er best på kjøkken

19.12.2019

Byggmakker tilbyr de beste kjøkkenløsningene og tjenestene i Norge, og er det opplagte førstevalget for fullverdige kjøkkenløsninger blant byggevareforhandlerne.