StartsidenOm ByggmakkerNyheter

Byggmakker med det største varehuset i «Skyen»

Netthandelen i Norge økte i 2019 med hele 13 prosent og selv om byggevarehandelen ligger litt etter andre bransjer så ble det i følge Nets solgt byggevarer på nett for 1,9 milliarder kroner i 2019. – Den digitale utviklingen, hvor det blir enklere å søke etter og handle byggevarer på nett kommer til å eskalere. Vi opplevde selv i fjor å øke omsetningen gjennom «klikk og hent» på hele 51 prosent, sier Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker.

Byggmakker har gjennom flere år investert mye ressurser i digital utvikling. Det har krevd involvering av hele organisasjonen, fra toppledelsen i konsernet til selgeren ute på trelasten.

– De som tror at digital utvikling bare er å sette opp noen nye maskiner og være mer aktivt på Facebook vil feile. Innføring av ny teknologi handler vel så mye om endring og endringsledelse. Og da må hele organisasjonen forstå behovet for endringen og inviteres til å delta aktivt. I Byggmakker har vi i tillegg vært ekstremt opptatt av å ha fokus på kunden og kundereisen. De fire siste årene har vi derfor klart å triple trafikken til byggmakker.no. Samtidig har vi kontinuerlig bedret hele kundereisen slik at vi har klart å øke inntektene betraktelig. Vi har fått god kontroll over trafikkflyten innad i nettløsningen og kan justere hvilket området av byggmakker.no vi ønsker skal ha høyest fokus. For eksempel har proff-sidene økt med 57% og kampanjesidene økt med 73% bare i løpet av 2019, noe som igjen har gitt god økning i salget, sier Wik-Dahl.

 

Lytt til kunden

Når trafikken og henvendelser øker, har det vært viktig for Byggmakker å ta vare på kunden i alle faser av kundereisen. Ifølge Wik-Dahl har Byggmakker blant annet utviklet et eget kundeoppfølgingsverktøy for å sikre en god opplevelse for de flere tusen årlige henvendelsene de får fra kundene.

– Vi tilpasser dessuten sidene dynamisk for i sikre mest relevant kommunikasjon. På forbrukersiden har vi det siste året oppnådd 30% flere brukere av byggmakker.no og 51% høyere «klikk-og-hent» inntekt. Dette har medført at vi har vært nødt til å flytte hele nettbutikken ut i «skyen» og som nå er det største varehuset vårt. Vi har også investert mye «bak kulissene» og vi begynner å bli veldig fornøyde med vårt hel-automatiske systemlandskap som bl.a. automatisk vedlikeholder hele produktkatalogen på godt over 100 000 produkter basert på analyser og læring. Vi har også jobbet godt sammen med alle våre leverandører for å få de aktivt engasjert, blant annet med å bruke NOBB-optimalt. 

 

Mer innovasjon

Frem til nå har Byggmakker-kjeden jobbet hardt med å lage en solid plattform. Nå er de skodd for og har startet arbeidet med mer innovative tiltak. – Det er litt for tidlig å lansere neste steg, men det skjer jo veldig mye spennende både internasjonalt og i Norge innen kunstig intelligens og maskinlæring. I tillegg ser vi foreløpig bare glimt av mulighetsrommet når det gjelder bruk av AR/VR, både rettet mot proff- og forbrukermarkedet. Det er spennende tider vi går i møte, for mulighetsrommet er stort, sier Wik-Dahl.

 

For nærmere informasjon, kontakt:

Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker
Tlf 992 14 006 eller e-post: [email protected]

Byggmakker styrker profflaget Byggmakker

Byggmakker styrker profflaget

16.11.2020

Byggmakker har ansatt Kjell Vidar Dokken som kunde- og salgsdirektør Proff. – Jeg er veldig glad for å få Kjell Vidar med på laget vårt. Med sin bakgrunn og erfaring innen salg blir han et viktig tilskudd for å videreutvikle Team Proff i Byggmakker, sier Raymond Gabrielsen, ansvarlig for Byggmakker i Norge.

Hilde Kristoffersen blir ny administrerende direktør i Kesko Norge Byggmakker

Hilde Kristoffersen blir ny administrerende direktør i Kesko Norge

28.09.2020

Hilde Kristoffersen er ansatt som ny administrerende direktør for Kesko Norge, en av Norges ledende aktører innen byggevarehandel, med sine 63 Byggmakker-butikker og 25 butikker knyttet til Carlsen Fritzøe. I tillegg eier og driver selskapet elektrogrossisten Onninen med sine 18 butikker.

Byggmakker kjøper Carlsen Fritzøe Handel Byggmakker

Byggmakker kjøper Carlsen Fritzøe Handel

08.07.2020

Byggmakker Handel AS har avtalt å kjøpe Carlsen Fritzøe Handel AS, som i 2019 omsatte for nær 2,2 milliarder kroner. Oppkjøpet styrker Byggmakker-konsernets markedsposisjon vesentlig: Med oppkjøpet får Byggmakker 25 byggevarehus, 6 kjøkkensenter og ett distribusjonssenter i et av landets mest attraktive vekstområder.

Olav Thon Gruppen inngår avtale med Byggmakker  Byggmakker

Olav Thon Gruppen inngår avtale med Byggmakker

01.07.2020

Olav Thon Gruppen har de neste fire årene behov for nærmere 1250 kjøkken og hvitevarer til sine leilighets- og hotellprosjekter. Norema-avdelingen i Byggmakker Brobekk i Oslo er nå valgt som leverandør og er allerede i gang med første leveranse av kjøkken. – At vi kom raskt i gang med å levere i henhold til avtalen er et synlig bevis på at vi er på vei tilbake til en mer normal situasjon i markedet, sier administrerende direktør Raymond Gabrielsen i Byggmakker Sør.