StartsidenOm ByggmakkerNyheter

Byggmakker med det største varehuset i «Skyen»

 

Vi har for tiden stor pågang på trelast og kan derfor ikke garantere riktig beholdning på trelast.
Det anbefales oppmøte i varehuset for riktig tilgjengelighet av trelast varer. Nettbutikken og varehuset kan ha avvikende lager grunnet pågående plukking.

 

 

Netthandelen i Norge økte i 2019 med hele 13 prosent og selv om byggevarehandelen ligger litt etter andre bransjer så ble det i følge Nets solgt byggevarer på nett for 1,9 milliarder kroner i 2019. – Den digitale utviklingen, hvor det blir enklere å søke etter og handle byggevarer på nett kommer til å eskalere. Vi opplevde selv i fjor å øke omsetningen gjennom «klikk og hent» på hele 51 prosent, sier Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker.

Byggmakker har gjennom flere år investert mye ressurser i digital utvikling. Det har krevd involvering av hele organisasjonen, fra toppledelsen i konsernet til selgeren ute på trelasten.

– De som tror at digital utvikling bare er å sette opp noen nye maskiner og være mer aktivt på Facebook vil feile. Innføring av ny teknologi handler vel så mye om endring og endringsledelse. Og da må hele organisasjonen forstå behovet for endringen og inviteres til å delta aktivt. I Byggmakker har vi i tillegg vært ekstremt opptatt av å ha fokus på kunden og kundereisen. De fire siste årene har vi derfor klart å triple trafikken til byggmakker.no. Samtidig har vi kontinuerlig bedret hele kundereisen slik at vi har klart å øke inntektene betraktelig. Vi har fått god kontroll over trafikkflyten innad i nettløsningen og kan justere hvilket området av byggmakker.no vi ønsker skal ha høyest fokus. For eksempel har proff-sidene økt med 57% og kampanjesidene økt med 73% bare i løpet av 2019, noe som igjen har gitt god økning i salget, sier Wik-Dahl.

 

Lytt til kunden

Når trafikken og henvendelser øker, har det vært viktig for Byggmakker å ta vare på kunden i alle faser av kundereisen. Ifølge Wik-Dahl har Byggmakker blant annet utviklet et eget kundeoppfølgingsverktøy for å sikre en god opplevelse for de flere tusen årlige henvendelsene de får fra kundene.

– Vi tilpasser dessuten sidene dynamisk for i sikre mest relevant kommunikasjon. På forbrukersiden har vi det siste året oppnådd 30% flere brukere av byggmakker.no og 51% høyere «klikk-og-hent» inntekt. Dette har medført at vi har vært nødt til å flytte hele nettbutikken ut i «skyen» og som nå er det største varehuset vårt. Vi har også investert mye «bak kulissene» og vi begynner å bli veldig fornøyde med vårt hel-automatiske systemlandskap som bl.a. automatisk vedlikeholder hele produktkatalogen på godt over 100 000 produkter basert på analyser og læring. Vi har også jobbet godt sammen med alle våre leverandører for å få de aktivt engasjert, blant annet med å bruke NOBB-optimalt. 

 

Mer innovasjon

Frem til nå har Byggmakker-kjeden jobbet hardt med å lage en solid plattform. Nå er de skodd for og har startet arbeidet med mer innovative tiltak. – Det er litt for tidlig å lansere neste steg, men det skjer jo veldig mye spennende både internasjonalt og i Norge innen kunstig intelligens og maskinlæring. I tillegg ser vi foreløpig bare glimt av mulighetsrommet når det gjelder bruk av AR/VR, både rettet mot proff- og forbrukermarkedet. Det er spennende tider vi går i møte, for mulighetsrommet er stort, sier Wik-Dahl.

 

For nærmere informasjon, kontakt:

Jørgen Wik-Dahl, digital leder i Byggmakker
Tlf 992 14 006 eller e-post: [email protected]

Godkjente Covid19-selvtester kommer nå til Norge  Byggmakker

Godkjente Covid19-selvtester kommer nå til Norge

04.06.2021

Byggebransjen er blant bransjene som har vært mest utsatt for koronasmitte. Som første aktør i Norge selger nå Byggmakker og søsterselskapet Onninen godkjente selvtester i sine varehus over hele landet.

Veksten fortsetter for Byggmakker og Onninen i første kvartal Byggmakker

Veksten fortsetter for Byggmakker og Onninen i første kvartal

29.04.2021

Kesko Norge, som eier Byggmakker og elektrogrossisten Onninen rapporterer sterk vekst i alle selskaper i Norge i første kvartal. Byggmakker omsatte for 146,6 millioner euro i første kvartal, en vekst på 12,7 prosent, mens Onninen omsette for 67,5 millioner euro, en vekst på 13,7 prosent. Spesielt bra går det for privatmarkedet til Byggmakker-varehusene.

Årets varehus i Byggmakker og Carlsen Fritzøe Byggmakker

Årets varehus i Byggmakker og Carlsen Fritzøe

25.03.2021

Byggmakker Bruland i Førde og Carlsen Fritzøe Sandefjord er kåret til årets byggevarehus i Kesko Norge, basert på kriteriene økonomisk utvikling og kundetilfredshet.

Carlsen Fritzøe blir nå til Byggmakker Byggmakker

Carlsen Fritzøe blir nå til Byggmakker

22.02.2021

Etter at Kesko kjøpte Carlsen Fritzøe juli 2020 starter nå en landsomfattende omprofilering av kjeden. Først ut er Moss, hvor Carlsen Fritzøe blir til Byggmakker mandag 22. februar.