StartsidenOm ByggmakkerNyheter

Byggmakker styrker satsningen på Proffen


 

I perioden 7.-17. november har vi kampanje på en rekke interiørprodukter fra kjente merkevarer. Se kampanjen her!


 

Byggmakker styrker nå sitt arbeid overfor landets håndverkere. Gjennom utvikling av både strategiske samarbeidsavtaler og et Fiks Ferdig-konsept skal de profesjonelle kundene få tilgang til økt oppdragsmengde. - I tillegg skal vi gjøre det enklere for proffen å gjøre det han liker best, nemlig å snekre og bygge landet. Derfor utvider vi vårt Team Proff fordelsprogram, og inkluderer nå både tjenester som forsikring, juridisk bistand, avfallshåndtering og maskin- og verktøyutleie, sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel AS.

Proffkundene til Byggmakker står for godt over 60 prosent av omsetningen og alt tyder på at de kommer til å få stadig mer å gjøre. – Prognoser viser at ROT-markedet kommer til å vokse de neste årene, og våre egne undersøkelser viser at nordmenn vil ha hjelp av landets håndverkere til å fikse på boligen sin. Det skal vi hjelpe dem med, ikke minst gjennom konseptet Fiks Ferdig, og som vi kommer til å rulle ut for fullt i 2018, sier Strand Jacobsen. Satsningen på proffkundene blir i dag presentert av Byggmakker-sjefen mens han åpner kjedens største årlige samling, Byggmakker Forum. I løpet av to dager får nærmere 2000 ansatte, leverandører og profesjonelle kunder faglig påfyll og hvor det også utdeles en rekke priser til både butikker og leverandører for godt utført arbeid i 2017.

Fordelsprogram for proffen

Etter at Byggmakker nå har inngått eksklusive avtaler med flere av de beste tjenestetilbyderne i landet, har fordelsprogrammet blitt bedre enn noen gang.

- Blant de nyhetene vi nå legger inn i fordelsprogrammet et eget forsikringstilbud til håndverkere gjennom Gjensidige, juridisk bistand fra et advokatfirma, utlånsavtale knyttet til maskiner og verktøy og et meget godt avfallshåndteringstilbud. Vi har også gjennom Visma Advantage forhandlet frem gode rabatter på blant annet drivstoff, mobilabonnement, hotell og flyreiser, sier Strand Jacobsen.

Ifølge Jacobsen får proffkundene i tillegg de samme fordelene som de benytter i dag, deriblant containerservice og arbeidstelt, skreddersydde logistikkløsninger, digitale dokumentasjonsløsninger, samt netthandel og andre tjenetsre gjennom proffens egen applikasjon BM Portalen.

– Med denne totalpakka får proffkundene våre tilgang til markedets beste betingelser og de beste tjenester. Dette kommer i tillegg til den utmerkede servicen som er vanlig fra våre dyktige proffselgere.

Fiks Ferdig fra Byggmakker

Byggmakker har det siste året inngått flere strategiske samarbeidsavtaler, blant annet med både Nordbohus og rørleggerkjeden VB. – Hensikten med disse avtalene er å gjøre det enklere å tilby våre proffkunder flere jobber. Flere av avtalene er direkte knyttet opp til konseptet Fiks Ferdig og hvor vi sørger for at våre forbrukerkunder enkelt får oppussingsjobben gjort. Vi har også nylig signert en spennende avtale med Mesteralliansen og som gjør at vi nå også kan formidle malertjenester og gulvlegging. En landsomfattende undersøkelse vi har gjort viste at det står hele 1,4 millioner påbegynte og uferdige oppussingsprosjekter i norske hjem. Og de prosjektene som topper statistikken er nettopp maling, listverk og gulvlegging. Med samarbeidet med partnere som Mesteralliansen og de andre nevnte skal vi derfor gjøre det enklere og smartere for norske husholdninger å få utført disse jobbene, sier Strand Jacobsen.

Tok markedsandeler i 2017

Byggmakker fikk i 2017 en omsetningsvekst på nær 5 prosent og slo dermed markedet med god margin. – I en svært konkurranseutsatt næring og med de strukturelle endringene som skjer synes jeg kjeden har all grunn til å være fornøyd med resultatet fra i fjor. Jeg er spesielt fornøyd med at vi fikk en vekst i proffmarkedet på over 7 prosent og at vi faktisk klarte en vekst i forbrukermarkedet, mens byggevaremarkedet ellers opplevde en tilbakegang. Jeg tror noe av årsaken skyldes vår økte digitale tilstedeværelse. Vi hadde i fjor en vekst på nær 15 prosent i trafikk på nettsidene, samt en stor økning i bruk av våre digitale tjenester. Økningen har resultert i at vi nå flytter våre digitale løsninger opp i skyen der det ikke er noen begrensninger med å håndtere våre 100.000 varer på nett. Vi ser også en spennende utvikling hvor 35 prosent av de som bestiller våre varer gjennom Klikk og Hent gjør det utenom ordinær åpningstid. Med de neste grepene vi nå tar innen digital kommunikasjon og ikke minst de strategiske avtalene vi knytter til konseptet Fiks Ferdig er vi godt skodd for å oppnå vekst også i 2018, sier Jacobsen.

Skal vokse

Byggmakker har den siste måneden opplevd at forhandlerbedrifter er kjøpt av konkurrerende kjeder. - Det er ikke til å legge skjul på at situasjonen er krevende, selv om vi er rustet til å håndtere situasjoner som dette. Byggmakker har en klar strategi om å vokse videre i byggevarebransjen. Når vi nå mister noen butikker i Nord-Norge, blir utfordringen med å vokse totalt sett litt større. Men, det er på ingen måte en uoverkommelig oppgave. Vi har den fordelen at vi har vært gjennom slike situasjoner tidligere, og vi har nylig gjort en stor omstilling og som har gitt gode resultater. Integrasjon av fellesfunksjoner med vår nylig oppkjøpte grossist Onninen er en del av dette, som tilførte oss mye positivt i 2017. Driftsresultatet til medlemsbedriftene i Byggmakker er god og stabilisert på nær 400 millioner kroner til sammen. Ingen butikker i kjeden taper penger og vi er i dag faktisk den mest lønnsomme kjøpmannskjeden i byggevarebransjen. De siste leverandørforhandlingene ga også et positivt resultat og konkurransekraften er styrket. Husk at vi de siste 5 årene har forbedret resultatet i kjedens egen selskaper med over 200 millioner kroner, så omstilling er ikke ukjent for oss, sier Strand Jacobsen.

Det er stor bevegelse i byggevaremarkedet og Byggmakkers eier Kesko tenker langsiktig og har finansielle muskler som er klare til bruk.

- Vi jobber derfor daglig med tiltak for at Byggmakker skal være en attraktiv kjede å være en del av – ikke minst som den mest kjente byggevarekjeden i Norge. Parallelt jobber vi med tiltak som skal gi ny og sterk vekst, uten at jeg nå kan være mer konkret. Vi har god tro på at vi skal få det til. Situasjonen i markedet er som nevnt krevende, men med Kesko i ryggen og med verdens beste kjøpmenn i Byggmakker-butikkene har vi alle forutsetninger for å lykkes, sier Jacobsen.

For nærmere informasjon, kontakt:

Knut Strand Jacobsen, administrerende direktør i Byggmakker Handel AS, tlf 454 92 010 eller e-post: [email protected]

Aldri mer «løses på byggeplass»! Byggmakker

Aldri mer «løses på byggeplass»!

11.11.2019

Med helproffe tekniske tjenester levert av Byggmakker Team Proff vil prosjekteringsarbeidet ditt få en helt ny dimensjon.

Proffkunder med papirene i orden Byggmakker

Proffkunder med papirene i orden

31.10.2019

Det stilles strenge krav til dokumentasjon i norsk bygg- og anleggsbransje, samtidig som konsekvensene kan bli alvorlige hvis du ikke har alt på stell.

Bruker BM Portalen fordi det er lettvint Byggmakker

Bruker BM Portalen fordi det er lettvint

21.10.2019

Rørosbedriften Kjellmark sparer mye tid på å legge inn varebestillinger og hente ut dokumentasjon fra Byggmakkers smarte nettløsning for proffen.

Vellykket åpning av ny butikk Byggmakker

Vellykket åpning av ny butikk

10.10.2019

Etter ett halv år i telt kunne Byggmakker endelig åpne sitt nye moderne varehus i den nye handelsparken utenfor Hamar. - Vi har nå fått et effektivt bygg på et sentralt handelssted, godt synlig fra E6, og hvor alle kunder kan handle alt de vil under tak. Og starten lover godt. Det var lange køer under åpningsdagene og vi solgte for seks ganger mer enn vanlig, sier administrerende direktør Raymond Gabrielsen i Byggmakker Sør.