K-Rauta-hero-banner
Artikler

Bygger relasjoner i Nordland

Proffkunder skal få positive assosiasjoner når de tenker på Byggmakker. Nord i Helgeland er det uteselger Thomas Ugelstad som gjør mye av jobben. – Min største oppgave er å få kunder som skal i gang med ny jobb, til å velge oss, sier han.

Bli Byggmakker proff kunde her

Søk her

Den engasjerte 34-åringen og tobarnsfaren i Mo i Rana har et stort nedslagsområde; 10 mil langt og like bredt, fra Korgfjellet i sør til Saltfjellet i nord og hele kystområdet mot Nesna, Lurøy og Rødøy. Han har base hos Byggmakker på Mo. Her gjøres etterarbeid og hit inviteres kunder. Ellers er det mye kontorarbeid underveis i bilen. Rana kommune er landets fjerde største kommune i utstrekning. Mo er største by med ca 26.000 innbyggere.

– Kundemassen min har aktivitet fra Midt- Norge og nordover. Min jobb er å bygge bro mellom kundene og varehusene på Mo, i Mosjøen og i Namdalen, forklarer Thomas. Han samarbeider mye internt med andre uteselgere i regionen og representerer hele sortimentet med 33 varekategorier, alle Tekniske Tjenester og BM-Portalen.

LØPENDE ANALYSE

– For at Byggmakker skal være førstevalget til byggmestere og entreprenører, er vi nødt til å være proffere enn proff. Vi har alle verktøyene, vi har en proff organisasjon og vi har proffselgere med hvert sitt fagområde, understreker Thomas. Han gjør en løpende analyse av proffkundene; hva bygger de, hva trenger de?

– Om en kunde får mer betongarbeid enn før, setter jeg kunden i forbindelse med betongeksperten i proffavdelingen og tar han gjerne med ut på kundebesøk. Tett oppfølging av kundene er en viktig del av jobben, sier han.

UTNYTTER ADHD-ENERGIEN

Thomas lever og ånder for jobben og går helhjertet inn for å bli best med det han holder på med. At han har ADHD, hindrer han ikke.

– Jeg bruker energien til å skape god kontakt med folk og at vi kommer i mål og får positive tilbakemeldinger på at vi lykkes. Å ha mye armer og bein som voksen, kan brukes til noe nyttig. Diagnosen er faktisk et ekstra verktøy, mener Thomas. Samtidig glemmer han ikke å være ydmyk. – Å buse på og slå folk ihjel med argumenter, nytter sjelden. En relasjon handler mye om å lytte og bidra til at kunden får løst utfordringer og oppgaver i hverdagen. På mange måter skal vi være kundenes eksterne medarbeidere, sier Thomas.

Bygger relasjoner Nordland 800x480 1

Vidar Løvhaug er daglig leder for Personalhuset i Mo og har flyttet alle innkjøp over til Byggmakker på grunn av innsatsen til Thomas Ugelstad.

KLARER OSS MED BYGGMAKKER

At han lykkes med å skape resultater, er Personalhusets avdeling i Mo i Rana eksempel på. De har 30 avdelinger fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, og omsetter for en milliard årlig.

– Nå kjøper vi arbeidstøy og verktøy fra Byggmakker for en million kroner i året. Før handlet vi flere steder, men etter at Thomas kastet seg rundt og overbeviste oss, klarer vi oss med Byggmakker. De har jo alt vi trenger og til gode priser, sier daglig leder Vidar Løvhaug i Mo i Rana. I begynnelsen handlet det om arbeidsklær og verktøy til den tradisjonelle byggebransjen. Nå leverer Byggmakker klær og utstyrspakker både til elektrikere og kokker, og til byggebransjer som før ikke fant det de ønsket hos Byggmakker.

– Nå har vi bare én person som vi trenger å forholde oss til. Jeg holder på å overbevise de andre avdelingene i Personalhuset til å følge vårt eksempel her i Mo i Rana. BM-portalen finnes jo over hele landet, sier Løvhaug.

– For at Byggmakker skal bli nasjonal leverandør til Personalhuset, fikk Thomas tilsendt 218 spørsmål. De besvarte han kjapt og overbevisende. Så nå har jeg invitert administrerende direktør i Personalhuset til Mo i Rana for å se nærmere på vårt samarbeid med Byggmakker, sier Løvhaug.

– Vi er så godt fornøyd med Thomas at vi ønsker oss inn i ledige kontorlokaler i annen etasje hos dem, legger han til.

Bygger relasjoner Nordland 800x480 2

Det er ingen liten bygning som rommer pilotfabrikken i Mo i Rana.

Bygger relasjoner Nordland 800x480 3

Nasjonalbiblioteket avdeling Mo i Rana utvides av Byggmakker-kunden MBA Entreprenør AS i totalentreprise; 4.500 kvm til 285 mill. kroner.

LITT NEDTUR, MEN LITT OPTIMISME

Etter at planene for den store batterifabrikken til Freyr i Mo i Rana er lagt på is, må byggmester- bedriftene i kommunen vente på de 7-800 forespeilte eneboligene, de mange skolene og barnehagene det ville blitt behov for. Mange så lyst på fremtiden. Men så ble det gråvær.

Men satsningen til Freyr har ikke vært bortkastet. Amerikanske investorer har allerede investert for fire milliarder kroner i Mo i Rana.

Staten har bidratt med 183 millioner til konkrete prosjekter. De direkte skatteinntektene fra Freyr alene har så langt overgått de 183 millionene som det offentlige har gått inn med i støtte.

Over hundre nye årsverk er tilført lokalsamfunnet i den nye pilotfabrikken. Og Mo i Rana har posisjonert seg som et europeisk kompetansemiljø på batteriteknologi og produksjon.

Alle trenger en makker!

Med høy kvalitet, stort utvalg, flinke fagfolk og gode tjenester ønsker vi i Byggmakker å forenkle hverdagen din og gi deg den beste servicen du kan få.

Vi er på lag med proffen, og som proffkunde hos oss får du tilgang til en rekke fordeler og løsninger som gjør hverdagen mer effektiv, produktiv, bærekraftig og lønnsom for deg og bedriften din.

  • Du kan bestille når du vil i nettbutikken BM Portalen, og du får full oversikt over varekjøp, prosjekter, historikk og mye mer.
  • Du får leveringen din til rett tid på byggeplassen, og du kan leie utstyr, biler og helikopter.
  • Du får hjelp med tekniske tjenester, blant annet tegninger, søknader og detaljprosjektering

Er du proffkunde? Da logger du inn i BM Portalen her.

Ønsker du å bli proffkunde? Da kan du lese mer her, fylle ut skjemaet – og så tar vi kontakt med deg.

Som en av Norges største byggevarekjeder har vi mange privatkunder som spør etter dyktige håndverkere. Hver dag formidler vi proffkunder til små og store byggeprosjekter over hele landet – kanskje du og bedriften din blir de neste? For som vi sier: Alle trenger en makker.