– Byggmakker lanserer et konsept som trekker frem viktigheten av arbeid – og de som utfører det. Alle tømrere, murere, elektrikere, rørleggere og andre som står på til alle døgnets tider, slik at andre kan nyte nyoppussede kjøkken og hjemmekontor. Byggmakker skal være der for dem – og det vil vi vise frem i vårt nye konsept, sier markedsdirektør i Byggmakker, Marianne Bostrøm.
Bakgrunnen for kampanjen er en trend i det norske samfunnet der arbeid, og spesielt fysisk arbeid, får lavere status. Bevegelser som FIRE (Financial Independence, Retire Early) og Quiet Quitting viser en utvikling der synet på arbeid – særlig fysisk arbeid – som noe verdifullt i seg selv, er i ferd med å forsvinne, særlig blant yngre generasjoner.
– Håndverkerne er jo blant de yrkesgruppene som virkelig er kjent for å stå på og jobbe hardt. Målet med kampanjen er å løfte stoltheten rundt, respekten for og verdsettelsen av fagfolk og håndverkernes arbeidshverdag. I et lengre perspektiv håper vi også å bidra til økt rekruttering, noe bransjen sårt trenger, sier Bostrøm.
Innspilling på byggeplass
Marianne Bostrøm forteller at reklamefilmen er en spesiell produksjon: Det er kun egne ansatte og autentiske proffkunder som er med, og innspillingen foregår på byggeplasser hvor det er aktivitet. Ti kunder fra tre byggmesterfirmaer og ni ansatte i Byggmakker utgjør filmens medvirkende, både menn og kvinner.
– Det var viktig for oss å bruke en ekte byggeplass. Det skaper stolthet både internt og blant kundene. Spesielt gøy er det at «skuespillerne» er fra våre egne rekker. En av dem vant faktisk kåringen Årets lærling i Byggmakker for to år siden! Nå er hun ansatt i et av de største byggmesterfirmaene vi samarbeider med. Slike historier gjør meg stolt og glad, sier Bostrøm.
Endret strategi
Konseptet signaliserer også et strategisk skifte, der Byggmakker nå retter seg tydeligere mot proffmarkedet. Konseptet skal hylle håndverk, fagfolk og arbeid, og vise hvordan man lykkes med en god makker – en som stiller opp, hjelper til med alt og bidrar til trygge arbeidsplasser gjennom målrettet HMS-arbeid.
Landssjef i morselskapet Kesko Norge, Endre Espeseth, er entusiastisk når han snakker om den nye retningen og det kreative konseptet:
– Vi viderefører og forsterker satsingen vår på det profesjonelle markedet. Denne retningen har vi stor tro på, og vi mener det er en riktig utvikling for Byggmakker, sier Espeseth.
Bak utviklingen av det nye konseptet står TRY, med det kreative teamet Even Moseng og Kenneth Lamond, rådgiver Arne Eggen og prosjektleder Trine Olsen. Andreas Kleiberg har hatt regi, og TRY Studio har produsert filmene.
