K-Rauta-hero-banner
Artikler

Møter fremtiden sammen

- Dette handler om å møte fremtiden og å tenke nytt i forhold til hvordan vi har bygget før. Det sier salgsleder proff Ole Wiggo Skuggeud i Byggmakker og Johnny Gangsø i elementfabrikken NEFA og SNE group. – Vi gir kunden en trygg og god opplevelse, sier de.

Moter fremtiden sammen 800x480

Trekantsamarbeid til kundens beste; fra venstre, Ole Wiggo Skuggerud, Thomas Grindheim Svestad og Johnny Gangsø.

Byggmakker har de beste proffselgerne og kompetente kalkulatører. Byggmakkers Tekniske Tjenester samarbeider med Leite og Howden, som er eksperter på prosjektering og byggesøknader. Og de samarbeider med produsenter av elementer der det er ønskelig løsning. I dette tilfellet er det NEFA i Bergen. Entreprenørfirmaet Aune og Hovland er en av kundene til Ole Wiggo Skuggerud hos BM på Jessheim. De planlegger prosjekter med fire eneboliger i kjede i Oslo, 16 eneboliger og åtte tomanns boliger på Romerike, og sju tomanns boliger et tredje sted på Romerike. Det var utgangspunktet for et trekantsamarbeid som kan danne mønster for effektiv gjennomføring av byggeprosjekter.

– Dette er et eksempel på en kunde som ikke har bygget med elementer før. Jeg har hatt flere møter med kunden og NEFA, Leite og Howden som er eksperter på arkitekttegninger, byggesøknader og alt av byggteknisk prosjektering og kalkulasjonsleder Birger Godvik i Byggmakker. Sammen finner vi frem til den beste løsning for kunden, forteller Skuggerud. Stikkord i byggeprosjektene er arealeffektivitet og lønnsomhet. Johnny Gangsø er kommersiell direktør i SNE Group som eier elementfabrikken NEFA, samt massivtrefabrikken Tewo i Hurdal.

– I dagens marked er det så absolutt nødvendig å etablere et åpent og transparent samarbeid. Vi må sitte på samme side av bordet som kunden. Det er ikke lenger kunden og oss, men «vi», sier Gangsø.

HOLDER I ALLE TRÅDENE

Gangsø beskriver trekantsamarbeidet som en etablert prosjektledergruppe for kunden. Kunden føler seg godt ivaretatt og får en god opplevelse. Vi må levere service og tjenester langt ut over det vi tradisjonelt har gjort, understreker Johnny Gangsø. – Mange byggefirmaer jobber slik de alltid har gjort. Det kan være mange forklaringer på det. Byggmakker og samarbeidspartnerne våre ønsker å bidra til at de tenker nytt. Hvis kunden velger å samarbeid med Byggmakker med alle prosjektene med eneboligene og tomanns boligene, vil han gjennom hele prosessen bare ha én person å forholde seg til, sier Ole Wiggo Skuggerud. I dette tilfelle er det han som vil holde i alle trådene og koordinere prosessen med NEFA og Leite og Howden.

STOR NYTTEVERDI

Skuggerud og Gangsø kan vise til store besparelser for utførende entreprenør når det velges modell for gjennomføringer som dette. – I utgangspunktet er det kostnader som utførende ikke er vant til å forholde seg til. Men her spares det penger på rigg og drift, på tradisjonell prosjektering, søknadsprosesser, avfallshåndtering og ikke minst timeforbruk, sier de to. – Nytteverdien er stor på kundens premisser. Eksemplet vi forteller om her, er å bruke en tjeneste som fremmer kvalitet og samarbeid. Jo mer kvalitet du kan tilføre kundens byggeprosjekt, desto mere får du levert av varer og trygghet, sier Skuggerud og Gangsø.

OPPSKRIFT PÅ SUKSESS

Proffkunden ønsker hjelp til hele byggeprosessen; materialer, løsninger og prosjektering, og henvender seg til proffselgeren. Løsningen er Byggmakkers Tekniske Tjenester.

I tilfellet som er beskrevet i denne artikkelen, er det salgsleder proff Ole Wiggo Skuggerud hos BM Jessheim som møter kunden. Ole Wiggo kontakter NEFA for levering av elementer.

Kalkulasjonsleder Birger Godvik i Byggmakker beregner alt annet til prosjektet som BM Jessheim skal selge. Arkitekt- og ingeniørkontoret Leite og Howden samarbeider med Byggmakker med prosjektering og byggesøknader og er en viktig del av Byggmakkers Tekniske Tjenester.

– Kunden får ingen overraskelser i byggeprosjektet med denne modellen.

Det han har bedt om, og det Byggmakker vet at han trenger, det får kunden. Konseptet blir prisgunstig fordi det er en komplett leveranse inkludert prosjektering og kalkulering. Kunden får et forutsigbart prosjekt kostnadsmessig. Selv kravstore kunder ser fordelene med samarbeidet vårt med Leite og Howden, fremholder kalkulasjonsleder Birger Godvik.

Moter fremtiden sammen 800x480 1

Kalkulasjonsleder Birger Godvik i Byggmakker har tro på at flere og flere ser fordelen av forutsigbare og komplette leveranser og tjenester.

THOMAS ER KONTAKTPERSONEN

Byggingeniør Thomas Grindheim Svestad (37) hos Leite og Howdens avdelingskontor på Brumunddal er kontaktpersonen for behandling av prosjekteringsoppdrag fra Byggmakkers proffkunder, inkludert arkitekttegninger, byggesøknader og detaljprosjektering.

– Forutsigbarhet er nøkkelordet i vårt samarbeid med Byggmakker. Byggmesteren gjør en avtale og får alt uten at noe står med liten skrift. Alt er nøye beskrevet, og vi står til rådighet for alle typer byggemåter, sier Grindheim Svestad.

– Velges det elementbygging, er det en stor fordel å komme tidligst mulig inn i prosjektet. Da kan vi finne løsninger som gjør montasjearbeidet enklest mulig. Ofte handler det om å finne en gylden middelvei mellom arkitektens ønske og det som faktisk er mulig å produsere på fabrikken, sier han. I tilfeller der Leite og Howden ikke er engasjert som arkitekt, blir de gjerne involvert i byggesøknadsfasen. Som oftest ville det vært gunstigere å bli involvert enda tidligere.

– Er huset grovtegnet, kan vi gå i dialog med arkitekten for å tilpasse konstruksjonsløsninger og andre tekniske utfordringer. Plan- og bygningsloven, TEK 17 og SAK 10 legger mange føringer for hva som skal inn i dagens bygg, sier Thomas Grindheim Svestad.

Moter fremtiden sammen 800x480 2

Byggingeniør Thomas Grindheim Svestad har arbeidet i Leite og Howden siden 2011.

Alle trenger en makker!

Med høy kvalitet, stort utvalg, flinke fagfolk og gode tjenester ønsker vi i Byggmakker å forenkle hverdagen din og gi deg den beste servicen du kan få.

Vi er på lag med proffen, og som proffkunde hos oss får du tilgang til en rekke fordeler og løsninger som gjør hverdagen mer effektiv, produktiv, bærekraftig og lønnsom for deg og bedriften din.

  • Du kan bestille når du vil i nettbutikken BM Portalen, og du får full oversikt over varekjøp, prosjekter, historikk og mye mer.
  • Du får leveringen din til rett tid på byggeplassen, og du kan leie utstyr, biler og helikopter.
  • Du får hjelp med tekniske tjenester, blant annet tegninger, søknader og detaljprosjektering

Er du proffkunde? Da logger du inn i BM Portalen her.

Ønsker du å bli proffkunde? Da kan du lese mer her, fylle ut skjemaet – og så tar vi kontakt med deg.

Som en av Norges største byggevarekjeder har vi mange privatkunder som spør etter dyktige håndverkere. Hver dag formidler vi proffkunder til små og store byggeprosjekter over hele landet – kanskje du og bedriften din blir de neste? For som vi sier: Alle trenger en makker.