K-Rauta-hero-banner
Artikler

Oppgraderinger i Moss

Ny kjøkkenavdeling på butikkplan nede. Nyinnredet trelastlager. Og et pilotprosjekt med elektrogrossisten Onninen på plass med et nytt selvbetjent konsept, i Onninen Express. Endringene er til det beste for proffkundene.

Bli Byggmakker proff kunde her

Søk her

Oppgraderinger i Moss 800x480

Drømmekjøkkenet på plass nede i butikken. I bakgrunnen skimtes utgang til malingsavdelingen.

Det har skjedd store endringer hos Byggmakker Moss de siste månedene. Kjøkkenavdelingen i annen etasje er flyttet ned som en egen avdeling i butikken. Med Drømmekjøkkenet som ny leverandør måtte alle utstillingene likevel rives. Samtidig fant man anledningen til å flytte avdelingen for å gjøre utstillingene mer oversiktlige og moderne.

– Vi ønsket et mer kompakt varehus, der kjøkkenavdelingen er mer synlig og nærmere andre interiørprodukter som gulv, dør og maling, sier Vigdis Wollan. Fra 1. mars i år er hun regionsjef for Byggmakker i Østfold, da hun overlot stillingen som daglig leder i Moss til Torbjørn Kristiansen. Han kom som daglig leder fra Byggmakker Østsiden. I 22 år har han vært tilknyttet Byggmakker i Østfold.

– Vi har ryddet opp og komprimert butikken. Her er det like mange varer. Vi ser at det fungerer bedre å ha kjøkkenavdelingen nede, der vi kan utnytte tverrfaglig kompetanse med de andre avdelingene. Nå ligger alt til rette for flere muligheter i tilvalgsprosessene, sier Kristiansen.

Oppgraderinger i Moss 800x480 2

Nadia Klipper, salgssjef kjøkken hos Byggmakker Moss, melder om fornøyde kunder etter at kjøkkenavdelingen er mer integrert med de andre avdelingene i butikken.

Tenker regionalt

Fire selgere er tilknyttet kjøkkenavdelingen, to av dem mot prosjektmarkedet. Wollan trekker frem et fruktbart samarbeid mellom proffavdelingene i de andre seks BM butikkene og kjøkkenavdelingen i Moss.

– Prosjektsalget i region Østfold styres herfra. Vi deltar i møter med proffselgerne og utnytter fordelen av lokalkunnskapene i hele regionen, sier hun.

Oppgraderinger i Moss 800x480 3

Med ny leverandør måtte likevel alle kjøkkenutstillingene fjernes. Det var en god anledning til å flytte hele avdelingen.

Nytt i trelasten

I trelastlageret var det påkrevd å bytte alle reolene. Da benyttet man anledningen til å støpe et nytt dekke og flytte reolene i en ny vinkel for å få plass til enda flere reoler under tak.

– Neste etappe er å få på plass flere og mer hensiktsmessige reoler på utsiden, samt en ny sagbu ute. Da slipper vi støv og støy inne, opplyser Kristiansen.

Han berømmer alle ansatte hos Byggmakker Moss som har bidratt til alle endringene de siste månedene. Til sist er det kundene, og særlig proffkundene, som vil høste gevinsten av omveltningene.

Først ute med selvbetjent butikk

Onninen, en del av finske Kesko som også eier Byggmakker, er en av Nordens ledende elektrogrossister. Onninen har totalt 18 Express-butikker. Nå er den 19. etablert som butikk i butikken hos Byggmakker i Moss, den første i sitt slag i Norge. Det var daværende daglig leder Vigdis Wollan som kontaktet Onninen for å høre om de kunne være interessert i å utnytte alle kvadratmeterne som ble ledige i annen etasje. Her ville det være gode muligheter til å høste synergieffekter.

– Vi så muligheten for å designe noe helt nytt i Norge. Med en selvbetjent butikk, der kundene logger seg inn i netthandelen med en app på telefonen, ivaretar vi kundenes behov på en effektiv måte. Til forskjell fra tradisjonell nettbutikk, handler kundene nå via sitt kundenummer hos oss. Og de betaler og får med seg varene med en gang, sier Nils Henrik Stjerne, leder for konsept- og driftsutvikling i Onninen Norge.

Onninen forhørte seg med 12 store elektrikerkunder i Moss-regionen om hva de syntes om en slik Express-butikk. Tilbakemeldingene var bare positive.

Oppgraderinger i Moss 800x480 4

– Om du ikke selger kabler, selger du ikke mye av det andre, sier Nils Henrik Stjerne og demonstrerer en selvbetjent kabeltrommel. Kundene selv kan velge mellom 10 ulike kabeltyper som de tromler opp mens lengden på det de trenger automatisk blir målt.

– Om dette pilotprosjektet fungerer, slik vi bestemt tror, kan denne ideen lett overføres til andre Byggmakker-varehus med ledige areal, i regioner der vi ikke har en Onninen Express-butikk fra før.

Kundene må trykke en kode for å komme inn i butikken i Moss. Her plukker de blant 2000 varenummer, logger seg på via appen, skanner handlekurven og varene blir anført eller betalt.

– Den største utfordringen med å gjennomføre dette pilotprosjektet, var å få på plass en enkel og velfungerende app. Det tok tid å lande en løsning der kunden logger seg inn med kundenummeret sitt, får opp riktige priser for å handle på sine kundeordrer, forklarer Nils Henrik Stjerne.

– Vi har vasket våre varelinjer mot Byggmakker sine. Vi skal for eksempel ikke selge elektroverktøy, arbeidsklær eller verneutstyr, legger han til.

Oppgraderinger i Moss 800x480 5

Nils Henrik Stjerne i Onninen (t.v.) og daglig leder Torbjørn Kristiansen i Byggmakker Moss ser frem til å høste synergier når elektrikerne skal handle varer i annen etasje.

På lag med proffen – vi forenkler hverdagen din!

Som proffkunde i Byggmakker får du tilgang til fordeler, teknologi, tjenester og løsninger som gjør deg og bedriften din mer effektiv, produktiv, lønnsom og bærekraftig. 

I nettbutikken BM Portalen kan du bestille når du vil, og du får full oversikt over varekjøp, prosjekter historikk og mye mer. Vi lover deg at du får leveringen din til rett tid på byggeplassen, og du kan leie utstyr, biler – og helikopter Du får hjelp med tekniske tjenester av topp kvalitet, blant annet tegninger, søknader og dokumentasjon Med fordelsprogrammet får du forsikringer, juridisk rådgivning og rabatter på en lang rekke tjenester Er du proffkunde? Da logger du inn i BM Portalen her

Ønsker du å bli proffkunde? Da kan du lese mer her, fylle ut skjemaet – og så tar vi kontakt med deg.

Som en av Norges største byggevarekjeder har vi mange privatkunder som spør etter dyktige håndverkere. Hver dag formidler vi proffkunder til små og store byggeprosjekter over hele landet – kanskje du og bedriften din blir de neste?