K-Rauta-hero-banner
Artikler

Suksess med arbeidsklær

– Hvorfor må arbeidsklær være en anonym del av sortimentet i et byggevarehus? Det tenkte uteselger Sverre Moan. Han opererer i regionen fra Namsos til Mo i Rana og har fått flere store kunder på arbeidsklær. Blant annet en transportbedrift med 60 sjåfører.

Bli Byggmakker proff kunde her

Søk her

Suksess med arbeidsklaer 800x480 1

Kine Elise Nesset tar i mot en ny arbeidsjakke fra Byggmakkers Sverre Moan til en av sjåførene i Kristensen Transport.

Kristensen Transport har base i Namsos-regionen. De opererer over hele landet, fra Troms i nord til Sør- og Østlandet med 40 lastebiler av ulik størrelse. Men alle sjåførene trenger solide arbeidsklær og sko, som de stort sett sliter ut minst ett sett av i året hver seg.

Suksess med arbeidsklaer 800x480 5

Transportfirmaet har 40 biler med sjåfører som sliter arbeidsklær.

Svein Erik Bugge er blant annet innkjøpsansvarlig for arbeidsklær i transportfirmaet. Dette er en bransje som sliter med små fortjenestemarginer, og som må se seg om etter gunstige samarbeidspartnere. – Vi var kunde et annet sted, men begynte å sjekke pris og leveringsbetingelser andre steder. Da havnet vi raskt hos Byggmakker Namsos og Sverre Moan. Konseptet med nettportalen til Byggmakker er jo som skreddersydd for oss, sier Bugge. – Det er som å ha tilgang til et kjempestort lager av arbeidsklær for oss uten at vi har kostnader til lagerleie. Dessuten er varehusene greit tilgjengelig for våre sjåfører, selv med store lastebiler, legger han til.

Suksess med arbeidsklaer 800x480 2

Svein Erik Bugge har blant annet ansvar for innkjøp av arbeidsklær i Kristensen Transport og har stor nytte av samarbeidet med Byggmakker i Namsos.

Suksess med arbeidsklaer 800x480 3

Distriktssjef Nils Tamlag i Blåkläder og varehussjef Elisabeth Løvhaugen i Byggmakker Namsos.

Fullstendig oversikt

Samarbeidet med Byggmakker har vart i over to år nå, og blir stadig videreutviklet. – Jeg kan sitte hvor som helst og når som helst og bestille jakker, bukser, gensere, T-skjorter, trøyer, luer, hansker eller sko. Hele sortimentet finner jeg på Teams. Byggmakker har laget en egen katalog, en "sortilog", med sortimentet som er tilpasset oss. I nettportalen til Byggmakker har hver sjåfør sitt eget "prosjektnummer". Her finner jeg enkelt ut all historikk om tidligere bestillinger og størrelser. I Namsos har Byggmakker logoer tilpasset klærne og plasserer dem slik vi ønsker. Det kunne ikke vært enklere, slår Bugge fast, og legger kjapt til at han også ser at Byggmakker har konkurransedyktige priser på arbeidsklær. – En stor fordel for oss som transportfirma med mange biler, er at bestillinger via nettportalen kan plasseres på de enkelte bilene. Vi oppgir bilenes registreringsnummer, og regnskapsprogrammet vårt legger kostnadene automatisk på de respektive bilene. Det gir oss en fullstendig oversikt over alle kostnadene på hver bil og sjåfør, forklarer Bugge.

En god følelse

Sverre Moan påpeker at det har vært viktig på få på plass rutiner i de fem varehusene som lagerfører sortimentet til Kristensen Transport. – Blåkläder er hovedleverandør av arbeidsklær til Byggmakker. For oss er det viktig å følge opp behovene til en kleskunde som Kristensen Transport, slik at de alltid får varene de bestiller raskt. De er så fornøyd med oss at de har anbefalt oss til et annet stort transportfirma i distriktet, som igjen har anbefalt oss til et tredje stort logistikkfirma. Vi er blitt kjent i regionen som en god leverandør av arbeidsklær. Det har gitt oss mange kunder, som barnehager, bilverksteder og fiskere. Dette er grupper som gjerne genererer økt salg til forbrukerkunder. Det gir en god følelse av å bli anerkjent som en trygg leverandør til kundegrupper som iiike naturlig søker seg til et byggevarehus, sier Moan.

Suksess med arbeidsklaer 800x480 4

Kenneth Tiller monterer logo på en ny jakke som skal leveres til transportfirmaet.

Slipper å vente

Varehussjef Elisabeth Løvhaugen hos Byggmakker Namsos er glad for å ha uteselger Moan med på laget, selv om hun må dele ham med de andre varehusene i regionen. – Moan er tydelig på at dette er ikke noe han får til alene. Han er god på å fange opp kunder, men det er hele varehuset som har forpliktet seg til å gjøre en kunde som Kristiansen Transport fornøyd, sier hun. Hun peker på at alle ansatte i varehuset har vært gjennom internkurs for å beherske utstyret som påfører logoer eller bruke maskinen som plotter ut navn for å supplere logoene med navn på ansatte. Kunden slipper å vente på den ene personen som kan bruke utstyret. – Sverre Moan engasjerer seg i de enkelte varehusene og medvirker sterkt til begrepet "sammen er vi best". For Byggmakker her i Namsos og i resten av regionen er det en stor verdi å kunne tilby noe unikt og trekke til oss kundegrupper vi ikke har oppsøkt tidligere. At vi gir disse kundene en god opplevelse av varehuset, skaper ringvirkninger, sier Elisabeth Løvhaugen.

Suksess med arbeidsklaer 800x480 6

Avdelingen med arbeidsklær fra Blåkläder og vernesko fra finske Sievi har fått god plass i varehuset i Namsos.

På lag med proffen – vi forenkler hverdagen din!

Som proffkunde i Byggmakker får du tilgang til fordeler, teknologi, tjenester og løsninger som gjør deg og bedriften din mer effektiv, produktiv, lønnsom og bærekraftig. 

I nettbutikken BM Portalen kan du bestille når du vil, og du får full oversikt over varekjøp, prosjekter historikk og mye mer. Vi lover deg at du får leveringen din til rett tid på byggeplassen, og du kan leie utstyr, biler – og helikopter Du får hjelp med tekniske tjenester av topp kvalitet, blant annet tegninger, søknader og dokumentasjon Med fordelsprogrammet får du forsikringer, juridisk rådgivning og rabatter på en lang rekke tjenester Er du proffkunde? Da logger du inn i BM Portalen her

Ønsker du å bli proffkunde? Da kan du lese mer her, fylle ut skjemaet – og så tar vi kontakt med deg.

Som en av Norges største byggevarekjeder har vi mange privatkunder som spør etter dyktige håndverkere. Hver dag formidler vi proffkunder til små og store byggeprosjekter over hele landet – kanskje du og bedriften din blir de neste?