Byggmakker fortsetter veksten
På tross av lettelser i corona-restriksjonene i tredje kvartal var nordmenn like opptatte av hus og hjem. Byggmakker vokste med 9,9 prosent i tredje kvartal, det kommer frem i kvartalsrapporten til morselskapet Kesko. Elektrogrossisten Onninen, som også har samme eier, vokste med 28,4 prosent.

– Mange har spådd at forbruket skulle vris tilbake til opplevelser og restaurantbesøk, men oppussingsboomen har fortsatt med stor styrke. Selv om også vi har hatt utfordringer med varemangel på enkelte produkter, har vi hatt langt mindre problemer enn vi ser i andre bransjer. Alt i alt kan vi se tilbake på et sterkt kvartal for byggevare, sier administrerende direktør for Kesko Norge, Hilde Kristoffersen.
Kvartalstallene viser økt etterspørsel etter Byggmakkers produkter i Norge. Byggmakker omsatte for 184,3 millioner euro i tredje kvartal. Etter at oppkjøpet av Carlsen Fritzøe er konsolidert inn i regnskapene, tilsvarer dette en vekst på 9,9 prosent sammenliknet med tredje kvartal i fjor.
Formidabel vekst for Onninen
Elektrogrossisten Onninen har vokst enda raskere enn Byggmakker de siste månedene. Onninen omsatte for 70,3 millioner euro i tredje kvartal, det tilsvarer en vekst på 28,4 prosent i kvartalet sammenliknet med tredje kvartal i fjor.
– Det er spesielt stor etterspørsel etter kompetanse og materiell mot elektro innen bygg- og anleggsbransjen, noe som gjenspeiles i en formidabel vekst for Onninen. Så har vi også en kjempevekst innen installasjon av elbil-ladere i norske hjem. Onninen tar betydelige markedsandeler i Norge og er virkelig på offensiven, sier Kristoffersen.
For mer informasjon, kontakt:
Petter Knutsen, Direktør Kommunikasjon, Konsepter & eCom, +47 90 96 43 66